Сільське господарство, його значення в сучасному світі. Аграрні
суспільства в сучасному світі. Аграрні відносини. Складники сільського
господарства. Роль природних чинників (земельних та агрокліматичних ресурсів) у
розвитку та розміщенні аграрного виробництва. Землезабезпеченість.
Знаннєвий компонент:
називає види
діяльності в сільському господарстві;
наводить приклади
впливу природних і суспільних чинників на рівень розвитку та спеціалізацію сільського господарства в регіоні світу,
країні; країн з аграрною міжнародною спеціалізацією;
Ціннісний компонент
аргументує свою позицію щодо впровадження
ринку земельних ресурсів в Україні.
Ніяка нація не зможе досягти процвітання, доки вона не
усвідомить, що орати поле — таке ж гідне заняття, як і писати
поему.
Джордж Вашингтон.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Емоційне налаштування «Я все змогу в цьому житті, тому
що….»
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
– Які сектори виділяють у структурі
національної економіки?
– Які галузі входять до складу
первинного сектора господарства?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
УЧНІВ
Сільське господарство
є не тільки найстарішою, але досить поширеною справою людини. В цієй галузі задіяно
близько половини економічно-активного населення світу,
в тому числі Африці й
Азії, 60%
в Південній Америці та
Океанії складає 20%,
Європі та Північній
Америці менш ніж на 10%.
В той же час в
більшості країн, сільське господарство залишається найбільш відсталою. Однак, люди, які працюють в ньому,
разом із працівниками харчової промисловості, "накривають" стол для 6,9 млрд жителів планети.
"В даний час, за даними ООН,
майже 2/3 частини людства живуть в країнах, де є стійкими брак продовольства.
Таким чином, це вважається глобальною продовольчою проблемою. Годувати
зростаючого населення у світі до середини ХХІ століття, вчені вважають, що
сільськогосподарське виробництва слід
збільшити 5 разів. Безумовно, промисловість є провідною галуззю матеріального
виробництва у сучасному світі, але поряд із нею залишається найдавніша сфера
діяльності людства — сільське господарство. У ньому й нині зайнята майже половина
економічно активного населення Землі. Незважаючи на те що у світі
спостерігається загальна тенденція до скорочення кількості працюючих у
сільському господарстві, його значення зростає через продовольчу проблему, яка
загострюється внаслідок зростання чисельності населення.
Отже, чи зможе ця галузь виконати своє головне завдання — прогодувати
багатомільярдне населення?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сільське господарство, його значення та структура
Сільське господарство —
галузь первинного сектора господарства, що займається вирощуванням культурних
рослин та розведенням домашніх тварин.
Головне завдання сільського
господарства — забезпечення населення продуктами харчування, а окремі галузі
промисловості — сировиною. Від рівня розвитку сільського господарства залежить
життєдіяльність населення та продовольча безпека будь-якої крани світу.
Закономірності
розвитку сільського господарства.
у країнах, що розвиваються в галузі працює понад 60% трудових
ресурсів, а в розвинутих країнах 2 – 10 %. Чому?
Прийом «Мозковий штурм»
Запитання. Поясніть, якими
причинами обумовлена розбіжність у кількості зайнятих у сільському
господарстві розвинених країн, та країн, що розвиваються.
Рослинництво
Тваринництво
зернові, технічні, інші продовольчі (овочі, плоди) та
кормові скотарство, свинарство,
вівчарство та інші
Запитання.
Від чого залежить співвідношення вартості продукції рослинництва і тваринництва?
(– особливостей природних умов (які можуть сприяти або, навпаки,
накладати обмеження на розвиток певних галузей);
– рівня економічного розвитку (в
розвинених країнах провідним напрямом є тваринництво, в країнах, що
розвиваються — рослинництво);
– етнічних та релігійних особливостей
(наприклад, іслам забороняє вживання свинини, а індуїзм — убивати корів).
3. Прийом «Робота в групах»
Роль природних чинників у розвитку й розміщенні аграрного
виробництва
1 група.
1. Аналіз структури земельного фонду
та сільськогосподарських угідь світу та України за діаграмами
2 група.
1.Землезабезпеченність та її
характеристика.
2. За картою «Земельні ресурси світу»
в атласі визначте, які регіони світу найкраще забезпечені сільськогосподарськими
угіддями.
3 група.
Спростуйте або підтвердіть вислів:
Земля — єдине джерело багатства і лише
сільське господарство його примножує.
Франсуа Кене.
4 група
Поясніть вислів: «Які основні
перешкоди перед сільським господарством? їх чотири: весна, літо, осінь і зима.»
Поясніть
вплив агрокліматичних ресурсів на розвиток с/г.
Агрокліматичні ресурси — це
співвідношення тепла, вологи, світла, яке необхідне для вирощування
сільськогосподарських культур. Агрокліматичні ресурси характеризують три
показники: температури повітря, тривалість періоду вегетації (коли температури
повітря вищі за 10 °С), забезпеченість рослин вологою.
5 група.
На розміщення, ефективність і
спеціалізацію сільського господарства впливають не тільки природні чинники, а
й суспільні, серед яких — працересурсний, транспортний, науковий, а також
історичні традиції та рівень розвитку промисловості. Доведіть це прикладами.
4. Прийом «Випреджельне завдання»
Аграрні відносини та їх види
Аграрні
відносини являють собою особливу систему економічних
відносин, що складається в суспільстві щодо земельної власності, землеволодіння
і землекористування в сільському господарстві. Особливості
аграрних відносин визначені чинними в країні законами про землю.
За формами власності на землю та способами використання земель
розрізняють:
1) Дрібнотоварний сектор —
представлений невеликими земельними наділами, якими володіють селяни, або
беруть їх в оренду. У таких господарствах за низького рівня агротехніки
вирощують споживчі культури.
Форми власності в дрібнотоварному
секторі: дрібні селянські господарства, родинна власність на землю, латифундії
(великі володіння). Останні є типовими для країн Латинської Америки. Володарі
латифундій здають їх в оренду селянам дрібними ділянками. Продуктивність праці
в дрібнотоварному секторі низька.
2) Високотоварний сектор —
великі земельні господарства, які можуть належати приватним особам, колективу
(компанії) або державі. Їх виробництва мають високі обсяги виробленої
продукції та зорієнтовані на продаж. Продуктивність праці висока за рахунок
використання сучасної техніки, найманої робочої сили, мінеральних добрив,
заходів меліорації.
Головні типи господарств товарного сектора — фермерство та
плантації.
Фермерство (з
лат. — орендна плата) є прогресивною формою
господарювання, яке влаштоване на власних чи орендованих землях. Метою
фермерства є одержання продукції рослинництва чи тваринництва на продаж. Вони
використовують найсучасніші технології, чутливо реагують на коливання попиту
на сільськогосподарську продукцію, здатні швидко змінювати спеціалізацію.
Високотоварні фермерські господарства
характерні для розвинених країн. Найбільші середні розміри фермерських
господарств (понад 100 га) існують у США, Канаді, Австралії.
Плантації (з лат.
висаджування) — являють собою великі рослинницькі господарства, що
спеціалізуються на вирощуванні певних експортних культур (кави, какао, цукрової
тростини, гевеї тощо). Плантаційні господарства склалися в період колоніалізму
спеціально для вирощування екзотичних культур, що вивозили до країн-метрополій.
Володарями плантацій були іноземці.
5. Прийом «Географічний практикум»
Аграрні суспільства в сучасному світі
Аграрні відносини. На основі додаткового матеріалу скласти порівняльну таблицю аграрних відносин (землеволодіння)
для країн із різним рівнем розвитку.
V.Закріплення знань та вмінь.
Прийом «Бесіда»
– Назвіть основні види діяльності в
сільскому господарстві.
– Які чинники визначають співвідношення
між рослинництвом та тваринництвом у країні?
– Які природні чинники впливають на
розвиток сільськогосподарського виробництва?
чи зможе ця галузь виконати своє головне завдання — прогодувати
багатомільярдне населення?
Прийом «Дискусія»
Чи зможе с/г виконати своє головне завдання — прогодувати багатомільярдне населення?
Прийом «Доведи або спростуй»
1. Ніяка нація не зможе досягти процвітання, доки вона не
усвідомить, що орати поле — таке ж гідне заняття, як і писати
поему.
2. Лише на обробленому ґрунті розквітають інші
мистецтва. Тому фермери - засновники цивілізації.
Прийом «Географічна
лабораторія» (робота в парах)
Завдання.
1.Використовуючи карти атласу, порівняйте
землезабезпеченність країн.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, опрацювати §§
Випереджальне. Дізнатися, які рослинні
культури вирощують у вашій місцевості.
Степова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів.(слайд 1)
Знаннєвий компонент:
називає природні країни, природні зони;
Діяльнісний
компонент:
Знаходить і показує
на картах різних масштабів природні зони, характеризує
рівнинні лісостепові ландшафти
Ціннісний компонент:
прогнозує наслідки
впливу господарської діяльності людини на природні особливості
ландшафтів;
висловлює
судження про природно-ресурсний потенціал
природних комплексів.
Епіграф! (слайд2)
Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, і трави і води…
В. Сосюра
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Прийом «Визначить відповідність.» (слайд3)
Визначте відповідність між фізико-географічними одиницями та
їх визначеннями.
№ з/п
|
Термін
|
Варіант
|
Визначення терміну
|
1
|
ФГ країна
|
А
|
Великі ПТК , що мають однорідний клімат,
ґрунти, рослинність і тваринний світ та широтне або близьке до нього
простягання
|
2
|
ФГ зона
|
Б
|
Складова частина ФГ провінцій, яка
вирізняється особливостями геологічної будови та рельєфу
|
3
|
ФГ підзона
|
В
|
ПТК, сформовані в межах великих тектонічних
структур, яким відповідають великі форми рельєфу ( гори і рівнини)
|
4
|
ФГ провінція
|
Г
|
Частина природної зони, що виділяється за
умовами зволоження та ґрунтами
|
5
|
ФГ область
|
д
|
Частина природної зони або підзони, що
характеризується ступенем континентальності клімату та неоднорідністю
поверхні
|
2..Прийом « Бліц-опитування»
Що таке природна зона?
В межах яких природних зон розташована Україна?
Чи можна провести чітку межу між природними зонами?
Чому лісостепову зону вважають перехідною між лісом і
степом?
3.Прийом «.Цифровий диктант» (слайд4)
1. Зона займає 20% площі України.
2. Основні грунти: сірі лісові та типові чорноземи.
3. Зона дуже заболочена.
4. В зоні створений Шацький національний парк
5.Тут поширені дубово-грабові ліси та різнотравні степи.
6. Тут поширені субори, рамени, опілля.
7. Північною межею зони є міста: Львів, Житомир, Київ,
Кролевець, Ніжин…
8. В зоні чергуються височини та низовини.
9. Зона багата на нафту та природний газ.
10. Представники фауни зони: лось, рись, тетерів, глухар.
11. Найпоширеніші процеси – ерозія та карст.
12. Зона дуже розорана.
Українське Полісся 1,3,4,6,10.(слайд5)
Лісостепова зона 2,5,7,8,9,11,12.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
учнів.
Спробуйте визначити тему нашого уроку самостійно,
використовуючи такий текст: «На цій місцевості немає ні швидкоплинних річок, ні
високих гір, ні непрохідних лісів. Зате є рівнина і простір до самого
горизонту. Особливо гарно тут навесні. Ось уявіть собі: яскраві, духмяні квіти,
величезне блакитне шатро неба, безмежний простір і лагідний, теплий вітер, що
вільно гуляє від горизонту до горизонту. Але не тільки весна, а й пекуче літнє
сонце, і снігові заметілі взимку, і навіть осіння негода, все подобається
людям, що тут живуть.
Про яку зону йдеться?
Що ж таке степ?
Степ – це відкриті безлісі простори, вкриті трав’яною
рослинністю.
Але Степ це не лише територія покрита травою, степ – це і
спів жайворонка, і духмяний запах квітів, і лани пшениці, і кургани
та кам’яні баби скіфів… і ще багато чого.
Степи оспівані в поезії Пушкіна та Шевченка, зустрічаються в
творчості Олеся Довженка та І.С. Тургєнєва.
Прийом «Літературна сторінка»(слайд6)
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють
Між ярами, над степами
Верби зеленіють .
Я знаю край; там на брега
Уеденённо море плещет;
Безоблачно там солнцеблещет
На опалённые луга.
Дубрав не видно – степь нагая
Над морем стелится одна...
По степи всей – ковыль,
По краям – всё туман,
Далеко, далеко от кургана курган;
Облака в синеве белым стадом плывут,
Журавли в облаках перекличку ведут.
Не видать ни души, тонет в золоте день,
Пробежать по степи ветру сонному лень.
А цветы-то, цветы! Как живые стоят,
Улыбаются. Глазки на солнце глядят,
Словно речи ведут, как их жизнь коротка,
Коротка, да без слёз, от забот далека.
Вот и речка… Не верь!
То под жгучим лучом
Отливается тонкий ковыль серебром.
Высоко-высоко в небе точка дрожит,
Колокольчик весёлый над степью звенит.
В ковыле гудовень – и поют и жужжат,
Раздаются свистки, молоточки стучат;
Средь дорожки глухой пыль столбом поднялась,
Закружилась, в широкую степь понеслась…
На все стороны путь: ни лесочка, ни гор:
Необятная гладь!
Неоглядный простор!
И.С. Никитин
Щоб дослідити цю зону ми використаємо карти атласу та
допомогу наших фахівців: геолога, геоморфолога, та біологи.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Де знаходяться степи в Україні? (слайд7)
Степова зона знаходиться на півдні України, простягаючись
від Дунаю до відрогів Середньоруської височини більш ніж на 1000 км, витягнута
з півночі на південь на 500 км.
Назвіть області, в межах яких знаходиться зона
Прийом «Робота в групах» (слайд8)
І група
Використовуючи тектонічну карту визначте тектонічні структури, на яких
розміщена зона степу. (слайд9,10)
Частина степової зони України розміщена в межах Українського
кристалічного щита, ширина якого тут найбільша – 250 км. Між Дніпропетровськом
та Запоріжжям річка Дніпро прорізує кристалічні породи щита, що виходять тут на
поверхню, і утворює пороги. На півдні кристалічні породи заглиблюються і
утворюють Причорноморську западину, ще далі на південь знаходиться скіфська
плита. На сході степова зона приурочена до Дніпровсько-Донецької западини і
Донецької складчастої області. З особливостями геологічної будови пов’язані
поклади корисних копалин, які є досить значними. Це вугілля Донецького
кам’яновугільного басейну, який розробляється з 1795 року. На щиті утворилися
значні поклади залізних руд – Криворізький, Кременчуцький, Білозерський
басейни, один з найбільших у світі басейн марганцевої руди – Нікопольський. До
Дніпровсько-Донецької та Причорноморської западин належать родовища нафти і
газу. В надрах степу можна знайти солі, глини, вапняки, золото,
будівельні матеріали.
Вчитель: Більша частина поверхні степової зони складена
лесами і лесовидними суглинками, які є основою формування чорноземів, у межах
річкових долин – пісками, на височинах – давніми гірськими породами: гранітами,
гнейсами, вапняками.
ІІ група Використовуючи фізичну карту України,
охарактеризуйте рельєф Степу. (слайд11,12,13)
Як бачимо з карти, степова зона – рівнинний простір. Він
охоплює Причорноморську низовину (висота близько 50-100 м) Північно-Кримську
рівнину (висота – 40 м) та південні частини Придніпровської та Середньоруської
височин (висота 200-300 м). Донецький Кряж з найвищою точкою 367 м.
– г. Могила Мечетна. Це незвичайна гірська споруда. Незвичайність її полягає в
тому, що давні складки гірських порід, з яких вона складена піддалися
надзвичайному руйнуванню, розмиву, знесенню та перенесенню.
Вчитель: В Степу дрібними формами рельєфу є степові
блюдця та поди, що утворюються від вимивання лесових порід. В північному
степу дуже поширені яри та балки. Балки мають більшу вологість, тому в них
ростуть дерева – дуб, клен, ясен. Такі форми називають байраками, а ліси –
байрачними.
ІІІ група Використовуючи кліматичну карту,
охарактеризуйте клімат Степу.(слайд14)
ІV група
використовуючи карту назвати водні об’єкти зони Степу(слайд15,16,17).
V група
використовуючи карту грунтів назвати основні грунти зони Степу.(слайд18)
VІ. Рослини та тварини зони.(слайд19,20,21,22)
Серед рослинного покриву переважає трав’яна . На півночі це
різнотравно-ковилово-типчакові степи з чагарниками та деревами – вишнею, лохом,
тереном. На півдні степи більш сухі – типчаково-ковилові. У при сиваші –
полиново-злакові. Первісна рослинність збереглася тільки на силах балок,
піщаних косах та в заповідниках. В травостої переважають злаки – ковила,
типчак, конюшина, шавлія, будяк, молочай, горицвіт, полин.
Найбільш типовими серед тварин для степової зони є ховрах
сірий, тушканчик, полівка сіра та степова, куниця кам’яна, тхір, бабак,
лисиця-корсак, їжак вухатий.
Різноманітним є світ птахів – жайворонки, перепілки,
куріпки, дрохви, журавель степовий, степовий орел – це типові представники
степу. На узбережжі морів, лиманів, на піщаних косах багато водоплавних тварин
та птахів. У дельтах річок гніздяться гуска сіра, лебідь-шипун, в Дунайських
плавнях – пелікан.
VІ група. Використання.(слайд
23,24,25,26)
Нині
в зоні степів інтенсивно розвиваються негативні природні процеси. Це водна та
вітрова ерозія, що приводить до утворення ярів, видування грунту. Це суфозійні
процеси, в результаті чого утворюється западинний рельєф –поди і блюдця. Це й
небезпечні метеорологічні явища – посухи, суховії, вітрові бурі. Степові схили,
круті береги страждають від зсувів. Особливо райони Дніпропетровська та Одеси.
Ресурси степу активно використовуються людиною. В степу
переважають антропогенні ландшафти.
Що таке антропогенні ландшафти?
На місці колись диких степів повсюдно поширились
сільськогосподарські ниви, кар’єри, шахти, терикони, промислові споруди,
канали, водосховища.
На степову зону припадає майже 50% продовольчого зерна
країни, близько 60% - кукурудзи, 80% -соняшнику, 60% - овочів, 40% - фруктів і
ягід; 100% рису, 95% - винограду, 40% -яєць, 40% - мяса.
Природний степ зберігся лише у природоохоронних територіях.
До них належать біосферні заповідники – Асканія-Нова, Чорноморський та Дунайський;
природні заповідники –Єланецький степ, Дніпровсько-Орільський та Луганський.
Закріплення:
Прийом «Тест»
1. Степова зона знаходиться:
А) на півночі України;
Б) в центральній частині;
В) на півдні України.
2. Рельєф, який переважає в межах степової зони:
А) височинний;
Б) низовинно-рівнинний;
В) височино-гірський.
3. Кількість підзон степу в межах України:
А) 2; б) 4; в) 3.
4. Найпоширенішими грунтами сухостепової підзони є:
А) чорноземи типові;
Б) чорноземи звичайні;
В) темно-каштанові грунти;
5. В степовій зоні зволоженість:
А) недостатня;
Б) надлишкова;
В) достатня.
6. Коефіцієнт зволоження (Кз) в степу:
А) Кз = 2; Б) Кз = 1,5-1; В) Кз ‹ 1.
7. Для клімату Степу характерні:
А) Дуже холодна зима і дуже жарке літо;
Б) прохолодна зима і нежарке літо;
В) прохолодна зима і досить жарке літо.
8. Найнесприятливішими фізико-географічними явищами в степу
є:
А) заболочення та селі;
Б) посухи та суховії;
В) картування.
9. Сухі яри та балки порослі деревами називають:
А) діброви;
Б) терикони;
В) байраки.
10. Суфозійні западини в степу:
А) кари і ози;
Б) поди і степові блюдця;
В) зсуви та зандри.
11.В степовій зоні переважаючими ландшафтами сьогодні є:
А) природні;
Б) антропогенні.
12. Характерними представниками тваринного світу степів є:
А) тушканчик, бабак, жайворонок;
Б) білка, перепілка, полоз.
В) олень, вуж, тетерук.
Діаграма Вена
Яри, балки, байраки, Український кр. щит,
Дніпровсько-Донецька западина, Причорноморська низовина, чорнозем, поди і
степові блюдця, Дніпро, Південний Буг, нафта, природний газ, різнотрав’я,
дубово-грабові ліси, білка, олень, лисиця, вовк, пелікан, тушканчик, ковила
Д.з. параграф 37.
Підготувати цікаві факти про
Карпати.
Скласти кросворд по зонах УкраїниТема.Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня».
Мета:
Знаннєвий компонент
поглибити та
систематизувати одержані з попередніх курсів знання учнів про рельєф,
сформувати уявлення про загальні риси рельєфу на території України та
розташування в її межах великих форм рельєфу,
Діяльнісний компонент
навчити учнів
складати стислу характеристику певних форм рельєфу, вдосконалювати вміння та
навички учнів працювати з фізичною картою України,
Ціннісний компонент
сприяти
розвитку вміння зіставляти, аналізувати, описувати взаємозв`язки
між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
учнів
Прийом “Мозковий штурм”
-Що таке рельєф
-На яких картах зображено особливості будови рельєфу?
-Які основні форми рельєфу ви знаєте?
-Що таке тектонічні структури?
-Що таке щит і плита?
-Які форми рельєфу утворюються на платформах?
- Внаслідок яких процесів утворюються нерівності поверхні
Землі?
- За якими ознаками можна класифікувати рівнини? гори?
IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної
діяльності
Учитель. Розгляньте
фізичну карту України.
Що можна сказати про
рельєф України, розглянувши фізичну карту?
Ви бачите, що рельєф
території України досить різноманітний. Є низовини, височини і гори. Кожна з
форм рельєфу має свої характерні особливості, тому що формувались вони протягом
багатьох геологічних епох під впливом внутрішніх і зовнішніх сил Землі, що
взаємодіяли між собою.
Знання рельєфу
будь-якої місцевості має велике практичне значення, тому що рельєф обумовлює
розміщення сільськогосподарських угідь, застосування техніки, прокладання
шляхів сполучення, розташування міст тощо.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом
«Картографічний практикум»
Використовуючи фізичну карту України дайте
відповіді.
-Які форми рельєфу є на території України?
- Які форми рельєфу переважають?
2.Прийом
«Робота з підручником»
Розгляньте схему «Рельєф України», проаналізуйте
її.
Рельєф України
Рівнини(95%) Гори(5%)
Низовини
Височини
(70%)
(25%)
Абсолютна висота
(до 200
м) (200 – 500м)
3. Прийом «Шпаргалка»
Учні працюють малими
групами.
Завдання. За допомогою фізичної карти шкільного атласу та відповідного
тексту підручника, зробіть «шпаргалку», що характеризує форми рельєфу України,
їх розміщення на карті.
1 група. Низовини.
2 група. Височини.
3 група. Гори
Заповніть таблицю:
Форма рельєфу
|
Географічне
положення
|
Відносна висота,
м
|
Абсолютна
висота, м
|
3. Прийом «Картографічна лабораторія»
Завдання. Позначте на
контурній карті форми рельєфу України та підпишіть їх назви.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Експрес-тести»
1. Горотворення, під
час якого в Україні сформувались гори:
а) байкальське;
б) герцинське;
в) альпійське;
г) мезозойське.
2. Домінуючий характер
рельєфу України:
а) гірський;
б) низовинний;
в) височинний;
г) рівнинний.
3. Найвищою височина
України:
а) Хотинська;
б) Приазовська;
в) Донецький кряж;
г)
Словечансько-Овручський кряж.
4. Найнижча низовина в
межах України:
а) Поліська;
б) Північнокримська;
в) Придніпровська;
г) Причорноморська.
5. Найвищу точка
України:
а) Камула;
б) Берда;
в) Говерла;
г)
Роман-Кош.
Прийом «Географічна загадка»
«Відгадай форму рельєфу за описом»
- Найвищі
точки цієї височини українці здавна називали могилами. На них розташовані
рукотворні гори — терикони. (Донецький
кряж)
-На
фізичній карті України простежується, як Дніпро вже від Києва намагається
обминути височину, відхиляючись на південний схід. (Придніпровська височина)
-Одна з
частин цієї височини — Мізоцький кряж, за особливу красу і мальовничість
дістала назву «Української Швейцарії». (Волинська височина)
-Низовина
має особливо плаский рельєф і загальний нахил на південь. (Причорноморська низовина)
Прийом “Знайдіть відповідність”
а) г.
Могила-Бельмак;
б) г. Берда;
в) г. Камула;
г) г.
Могила-Мечетна
|
1. Подільська
височина;
2. Приазовська
височина;
3. Донецька
височина;
4. Волинська
височина;
5. Хотинська
височина
|
Прийом “Знайдіть відповідність”
Форма рельєфу
|
Тектонічна
структура
|
Придніпровська
вис-на
|
1 Український
кристалічний щит
|
Донецька
височина
|
2
Дніпровсько-Донецька западина
|
Придніпровська
низ-на
|
3 Донецька
скалдчаста споруда
|
Причорноморська
низ-на
|
4 Карпатська покривно-складчаста
споруда
|
5 Карпати
|
5
Причорноморська западина
|
Прийом « Дерево рішень»
Охарактеризуйте рельєф України з господарської точки зору.
Виділіть позитивні та негативні риси.
VІ. Підсумки урок
Прийом «Роблю висновок»
Учні разом з учителем
роблять висновки:
• Сучасний рельєф
України формувався протягом тривалого історичного часу.
• Він зазнав впливу
тектонічних рухів, давніх зледенінь, коливання рівнів морів та інших природних
чинників.
• Більша частина
території України представлена рівнинами, серед яких за площею переважають
низовини.
• Височини та низовини
розчленовані ярами, балками, річковими долинами.
• Сучасний рельєф
України зазнає антропогенного впливу.
VІІ. Домашнє завдання
-Опрацюйте текст підручника.
-Підготуйте чотири запитання, що починаються
словом «Чому?», «Як?», «Що?», «Де?».
-Порівняти
рельєф Придніпровської височини та Придніпровської низовини за типовим планом.
Визначити спільні та відмінні риси.
Озера України, їх типи.
Мета:
Знаннєвий компонент:
формулюєвизначення понять «озеро»,
пояснює особливості живлення та водного режиму озер.
Діяльнісний компонент:
Знаходить
та показує на картах
різного масштабу:
озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир;
характеризує водні об’єкти України, шляхи раціонального
використання водних ресурсів;
порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів
Я хочу на озеро Світязь,
в туман таємничних лісів.
Воно мені виникло звідкись,
у нього сто сот голосів.
Воно мені світить і світить,
таке воно в світі одне.
— Я Світязь, я Світязь, я Світязь!
Невже ти не чуєш мене?! ( Ліна Костенко)
в туман таємничних лісів.
Воно мені виникло звідкись,
у нього сто сот голосів.
Воно мені світить і світить,
таке воно в світі одне.
— Я Світязь, я Світязь, я Світязь!
Невже ти не чуєш мене?! ( Ліна Костенко)
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Прийом «Загадка»: Дніпро, Дністер, Дунай…Що
об’єднує всі ці річки? (їх назви означають на давньослов’янській мові «річка»)
Прийом «Незакінчене речення»:
Закінчіть речення:
- Наука, що вивчає природні води в межах гідросфериЗемлі, явища і процеси, які в них відбуваються - це
…
- Різниця між абсолютними висотами витоку і гирла річки – це
…
- Відношення падіння річки до її довжини – це ...
- Об'єм води, що протікає через поперечний переріз річки за
рік – це ...
- Завислий і розчинений у воді твердий матеріал, що
переноситься річкою - …
- Процес руйнування річкою гірських порід - …
Прийом «Математична хвилинка»
Визначити похил та
падіння річок:Інгул, Дністер,
Припять.
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Демонстрація фотознімків озер України з коментарями
вчителя.
Неповторної краси надають Україні озера. Всі вони такі
різні! Користь від них не тільки як від джерел води, хімічних сполук,
лікувальних грязей, риби, а й, насамперед, як зон рекреації.
4. Вивчення нового матеріалу
Учитель: В Україні налічують близько 20 тис. озер, переважно
невеликих за площею. Озера розташовані на території держави нерівномірно.
Озерними районами вважають Полісся, заплави Дніпра, Дунаю та Сіверського Дінця,
Поділля, Причорномор’я, гори Криму та Карпати
о
|
з
|
е
|
р
|
а
|
За
походженням:
|
-заплавні
|
-дельтові
|
-лиманні
|
-карстові
|
-льодовикові
|
-вулканічні
|
-завальні
|
За характером водного балансу:
|
-стічні
|
-безстічні
|
за ступенем мінералізації:
|
-прісні
|
-солонуваті
|
-солоні
|
-мінералізовані
|
Прийом «Географічна лабораторія»(робота в парах)
Завдання. За
різними джерелами географічної інформації відшукати приклади різних за
поширенням озер України та заповнити таблицю:
Назва
озера
|
Географічне
розміщення
|
|
річкові
(стариці, дельтові, заплавні)
|
||
морські
|
||
карстові
|
||
льодовикові
|
||
вулканічні
|
||
завальні
|
||
Прийом «Випереджальне завдання»
Розповіді учнів
про озера України.
V.Закріплення нового матеріалу
Прийом «Географічний практикум»
Прийом «Географічний практикум»
Практична робота №7 (продовження). Позначення на контурній
карті озер
Прийом «Географічний чемпіонат»
Прийом «Географічний чемпіонат»
Найбільше прісне озеро України … (Ялпуг).
Наймальовничіше озеро Карпат … (Синевир).
Найглибше природне озеро України … (Світязь).
Найбільше гірське
озеро в Україні … (Синевир).
Найвище гірське озеро України … (Бребенескул).
Найбільша група озер в Україні … (Шацька).
Найбільше солоне лиманне озеро України … (Сасик).
Найбільший лиман … (Дністровський).
Прийом «Міркуємо разом»
Яка наука займається вивченням озер? (
Лімнологія)
Яке озеро називають «українським Байкалом»? ( Світязь)
Яке озеро називають «гнилим морем»? (Сиваш)
Яка велика група озер знаходиться на Волині? (Шацькі)
Яке озеро знаходиться на узбережжі Чорного моря в Одеській
області? (Ялпуг)
Прийом «Впізнай мене» - за коротким описом знайти та показати на карті вгадане озеро
1. Найбільше озеро Українських Карпат. Вважається найцікавішим об'єктом Національного природного парку, розташоване на висоті 989 метрів над рівнем моря, має середню площу 4—5 гектарів, його середня глибина становить 8—10 м, максимальна — 24 м. Через висоту над рівнем моря і порівняну глибоководність навіть у найтепліші дні прогріваються лише верхні 1—2 метри озера. Посередині озера розмістився, немов зіниця блакитного ока, невеликий острівець площею всього кілька метрів. Звідси і народна назва озера — Морське Око(Синевір).
2. Найглибше озеро в Україні. Серед учених немає єдиної думки щодо походження. Одні вважають, що після відступу Дніпровського льодовика понад 10 тис. років тому на утворилося величезне водоймище. Льодовик з півночі підпирав його, не давши воді стікати вниз. Озера вважаються реліктами, тобто залишками цього гігантського водоймища, западини якого з часом поглибилися вимиванням вапняків підземними потоками.
Інші учені твердять, що озеро має виключно карстове походження. А поява глибоких западин, за цим припущенням, пов'язана з підняттям і опусканням окремих тектонічних блоків (Світязь)
3. Озеро лиманного типу, найбільше природне озеро в Україні. Улоговина озера має витягнуту форму.Коливання рівнів води в озері відбувається під впливом змін стоку води в Дунаї.Прозорість води в озері незначна — від 0,5 до 1,5 м. Береги поросли очеретом і рогозом(Ялпуг)
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф відповідний параграф у підручнику.
Знання географічної номенклатури.
Поміркувати над питанням: Чому болота називають коморою Сонця?
Природні умови і ресурси Чорного моря. Проблеми
раціонального
використання. Подорож
художньою галереєю Айвазовського.(слайд №1)
Діяльнісний компонент:
Знаходить і
показує на картах різних масштабів Чорне море, острови Зміїний, Джарилгач, півострови
Кримський, характеризує природні
комплекси морів;
Ціннісний компонент:
прогнозує наслідки
впливу господарської діяльності людини на природні особливості
ландшафтів;
висловлює
судження про природно-ресурсний потенціал
природних комплексів.
«Море-це вічний рух і любов, вічне
життя!»
Жуль Верн.
"Море - це моє життя"
Іван Айвазовський.(слайд №2)
Хід
уроку.
І. Огранізаційний момент.
Я люблю море.
Ви були на морі?
Спробуйте уявити себе на улюбленному морському
узбережжі. Чарівне тепле сонце, ласкава хвиля, теплий пісок. Вам добре, легко
та чарівно. То нехай так буде і на уроці.
Сьогодні ми потрапили до картинної галереї
відомого мариніста Івана Костянтиновича Айвазовського.
Відоме прізвище?
А які картини Ви знаєте?
(картина 1- портрет
художника)(слайд№3).
Прийом «Випереджальне завдання»
Розповідь учня
про художника.
ІІ.
Актуалізація опорних знань та умінь.
(картина 2 -
Місячна ніч у Криму)(слайд №4)
Прийом
«Гронування»
затоки туризм
Прийом « Картографічний практикум». (робота в парах)
Яку відстань треба подолати від нашого міста до узбережжя Чорного моря, використовуючи шлях по прямій ?
ІІІ. Мотивація навчальної та
пізнавальної діяльності учнів.
Море, море!
Без краю просторе
Руху повне і разом спокою!
Забуває і щастя і горе –
Все наземне – з’єднатись з тобою
Я жадаю на час на годину. Г.Карпа(слайд №5)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
(картина 3-
Захід сонця на морі)(слайд № 6)
Ми знаходимось біля наступної картини відомого
мореніста і спролбуємо дізнатися історію виникнення назви Чорного моря.
Прийом «Випереджальне завдання»
Здавна
Чорне море вважалось непривітним та негостинним. Це пояснює походження його першої назви – “Pontos
Axeinos” (Негостинне море). Коли ж під
час грецької колонізації мореплавство тут дещо пожвавилось, то і назва змінилась: з того часу воно стало називатись
“Pontos Euxenius”(Гостинне море).
Пануючи на Чорному морі, греки вели торгівлю з Іраном,Середньою Азією і Східною Європою. Наступниками греків у чорноморській торгівлі були генуезці. Під час турецького панування Чорне море
опустіло– шторми і тумани лякали
турецьких мореплавців, які дали морю у 13 ст.назву Караденіз (“Kara Deniz”, Чорне – тобто Погане море).
Ще одна гіпотеза походження
назви базується на тому, що металеві предмети(якорі)
опущені у воду моря глибше 150 м. на довгий час, вкривались нальотом чорного кольору, завдяки діям сірководню. А ще
існує турецька легенда, згідно з якою
у водах Чорного моря лежить богатирський меч,
який був кинутий туди за проханням чарівника Алі, що помирав. Через
це море хвилюється, намагаючись виплеснути із своїх пучин
смертельну зброю і фарбується в
чорний колір.
(картина 4 - Хмари
над морем)(слайд №7)
Ще один шедевр Айвазовського розкриває нам морські
красоти.
Прийом «Робота в групах»
Характеристика природи Чорного
моря.
1. Географічне положення , басейн океану.
(1 група)
2. Розміри ( площа, довжина берегової лінії, об’єм води). (2 група)
3. Глибина (максимальна, середня). (3
група)
4. Клімат ( кліматичний пояс, зима, літо, температура
повітря, опади). (4 група)
5. Гідрологічний режим ( температура морської води,
замерзання моря, течії). (5 група)
6. Гідрохімічний режим ( солоність).
(6 група)
7. Органічний світ (рослини й тварини).
(7 група)
8. Ресурси ( корисні копалини, лікувальне значення моря). (8 група)
(Використовуючи
текст підручника, атласи групи готують завдання)
(картина 5 – Пушкін
на вершині Ай-Петрі)(слайд№8)
Як Пушкін з вершини Ай-Петрі бачить красу Чорного
моря той ми вже можемо дати характеристику цьому чудовому морю
Цікаві факти:
-
Площа
акваторії – 422,3 тис. км²;
-
Довжина
із заходу на схід – 1167 км;
-
З півночі на південь – 624 км (580км);
-
Глибини:
середня – 1271 м, максимальна – 2245 м;
-
Довжина
берегової лінії: 4090 км, в межах України – 1829 км.
(слайд№9)
Виступи груп.
Заповнення таблиці.
ГП
|
Розміри
|
Глибина
|
Клімат
|
Гідрологічний режим
|
Гідрохімічний режим
|
Огранічний світ
|
Ресурси
|
(картина 6 –
Краєвид Криму)(слайд№10)
Прийом « Мозковий штурм».
Поясніть твердження «Держави, чия територія омивається
морями мають вигідне положення».
Значення Чорного моря для держави, для
Вас особисто.
V. Закріплення
вивченого матеріалу.
(Картина - 7 –Кораблі в бурному морі)(слайд№11)
Прийом «Тести»
1. Максимальна глибина Чорного моря становить:
а)1245 м;
б) 2245 м;
в) 12 м.
2. Чорне море взимку:
а) замерзає;
б) не замерзає;
в) замерзає вузька смуга уздовж узбережжя.
3. Солоність Чорного моря становить:
а) 17—18 %о;
б) 32-34 %о;
в) 10-11%0.
4.Площа Чорного моря:
а) 267 тис. км ;
б) 422 тис. км2;
в) 1500 тис. км2.
5.Органічний світ Чорного моря:
а) бідний через наявність у
воді сірководню;
б) різноманітний і багатий;
в) багатий через незамерзання
моря взимку.
6. Не впадає до Чорного моря річка:
а) Дунай;
б) Південний Буг;
в) Сіверський Донець.
7. Чорне та Азовське моря з’єднані протокою:
а) Босфор;
б) Дарданелли;
в) Керченською.
8. Типовий житель вод Чорного моря:
а) тунець;
б) катран;
в) тюлень-монах.
9. Глибинні шари вод Чорного моря насичені:
а) сірководнем;
б) киснем;
в) вуглецем.
Картина 8 - Ялта. Гори вночі.(слайд№12)
Перевірка(слайд№12)
Картина 9- Чорне море(Слайд№13)
Прийом «Цифрова загадка»
Смужка з цифрами:
423 тис .км2; 1271м.; 39 тис .км2; 2245м.; 15 –19‰; 150 – 200м.; 2,5 тис.; +8°С
до +22°С; 2; 15 м.; 250‰.
Учні мають
озвучити значення цифр.
Картина 10- Бриг
Меркурій(слайд№14)
Прийом «Картографічний пракутикум»
(робота в парах)
Скласти
картографічний диктант номенклатури Чорного моря.
VІ. Рефлексія.
(Картина 11 - Захід сонця на узбережжі Криму)
Прийом«Корабель».
Намалюйте корабель.
Встановіть на ньому вітрила:
Сподобалось- червоні
вітрила
Нудьгували- зелені
Не сподобалось- чорні
VІІ. Домашнє
завдання.
(Картина 12 –Пристань у Феодосії)
1. Опрацювати
відповідний параграф.
2. Нанести на
контурну карту номенклатуру морів, заповідники, порти.
3* Скласти
твір-мініатюру, вірш , намалювати малюнок на тему «Чорне море».
Комментариев нет:
Отправить комментарий