Особливості клімату Африки.
Мета: сформувати
в учнів уявлення про загальні особливості клімату материка, основні чинники та
особливості формування клімату Африки, про залежність клімату від географічного
положення, циркуляції атмосфери, рельєфу, океанічних течій;
Розвивати практичні навички учнів працювати з кліматичною
картою, самостійно виявляти причинно-наслідкові зв’язки у процесі
формування знань про клімат;
виховувати бажання пізнавати невідоме, прагнення до знань.
Хід уроку
І.
Організація класу.
Прийом
«Емоційне налаштування»
Я ніколи не був в Африці. Я б поїхав до неї заради…
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
1. Прийом «Географічна розминка» (робота в парах, прийом «Взаємоперевірка» — учні по черзі ставлять одне одному питання за картою
Африки)
2. Прийом «Тести»
1.
Більша частина Африки зайнята тектонічною структурою:
А) Герцинський складчатий пояс;
А) Герцинський складчатий пояс;
Б)
Байкальський складчатий пояс;
В)
давня докембрійська платформа;
Г)
Кайназойський складчатий пояс.
2.Найвища
вершина Африки:
А)
вул.Камерун;
Б)
г.Тубкаль;
В)
вул.Кіліманджаро;
Г)
г.Джомолунгма .
3.У
рельєфі Африки переважає основна форма рельєфу:
А)
рівнини;
Б)
гори;
В)
височини;
Г)
низовини.
4.Особливістю
африканських рівнин є те, що серед них переважають:
А)
низовини, височини, западини;
Б)
плоскогір’я, низовини;
В)
височини, плато, плоскогір’я;
Г)
плато, гори, низовини.
5.На
північному заході материка височаться гори, що утворилися на стике двох
літосферних плит:
А)
Драконові;
Б)
Атлас;
В)
Капські;
Г)
Перінеї.
6.Великі
родовища нафти в Африці відкриті:
А)
на сході та в центрі;
Б)
на півночі Сахари та на узбережжі Гвінейської затоки;
В)
на півдні та в пустелі Наміб;
Г)
на Самолійському півострові.
3. Прийом «Доповни схему»
4. Прийом «Картографічний практикум»
На карту Африки розмістить умовні знаки корисних копалин за їх закономірностями
розміщення.
5.Прийом «Географічна лабораторія»
Вкажіть мінімальні та
максимальні абсолютні височини Африки. Визначте максимальну відносну висоту
материка.
(h = hмакс. – hмінім. = 5895 – (-155)
= 6050 (м))
6. Прийом
“Розминка”
– Область атмосфери з низьким
тиском у центрі…
– Рух повітряних мас над
поверхнею Землі…
– Випромінювання Сонцем тепла
і світла…
-Область атмосфери з високим тиском у
центрі…
– Типи погоди, що
повторюються з року в рік…
– Дуже швидкий, руйнівної
сили вітер…
– Горизонтальне переміщення
повітря…
– Волога, що випадає з хмар…
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності школярів
Сьогодні на уроці нам потрібно довести
або спростувати твердження про те, що Африка – найжаркіший материк. Для цього
нам потрібно проаналізувати вплив кліматотвірних чинників на формування
відповідних типів клімату.
ІV. Вивчення нового
матеріалу
Прийом «Мозковий штурм»
Доведіть,
що „Африкус” – „безморозний”.
-Макс.температура = +57,8°С–Ель–Азізія Лівійська пуст, неподалік на пд.-зх. м. Тріполі,
-Найвища середньорічна температура на земній кулі дорівнює
+34,4°С – на сході пустелі Сахара
-середня температура = +10°С
Які головні
кліматотвірні чинники визначають Африку найжаркішим
материком?
(ГП – кут падіння сон.; океани –
течії, рельєф – гори; пасатна циркуляція).
Також ГП Африки зумовлює велику кількість сонячної
енергії.
Прийом «Робота в групах»
1 група
Завдання.
1.За допомогою фізичної карти визначте
основні риси географічного положення, які могли б вплинути на клімат.
(Майже посередині перетинає екватор; більша
частина Африки розташована між тропіками).
2.За кліматичною картою визначте, як змінюються
температури повітря влітку і взимку, проаналізувавши ізотерми.
3.Зробіть висновок.
(Майже посередині перетинає екватор;
більша частина Африки розташована між тропіками. Більша частина Африки
розташована в жаркому поясі, отримує велику кількість сонячної радіації.)
2 група
Завдання
1.Які вітри панують у тропічних широтах? ( Пасати )
2.Які вітри називаються пасатами?
3.Де формується північно-східний пасат? Які його особливості?
4.Яке повітря він несе на материк?
5.Заповніть таблицю.
|
Особливості циркуляції
повітря
|
Влітку
|
Взимку
|
||
|
Північна Афр.
|
Південна Афр.
|
Північна Афр.
|
Південна Афр.
|
|
|
Пануючі вітри
|
Пн-Сх пасати
|
Пд-Сх. пасати
|
Пн-Сх пасати
|
Пд-Сх. та Пд-Зх. пасати
|
|
Де формуються
|
Материк Євразія
|
Індійський океан
|
Материк Євразія
|
Атлантичний та Індійський
океани
|
|
Риси
|
Сухе повітря
|
Вологі
|
Сухе повітря
|
Вологі
|
|
кількість опадів, мм/р
|
До 200
|
1000 мм
|
До 200
|
1000 мм
|
|
Наслідки
|
Мала кількість опадів на
пн.-сх. материка
|
Достатня кількість опадів.
|
Мала кількість опадів на
пн.-сх. материка
|
Достатня кількість опадів.
|
Зробити висновок про вплив пасатів на формування клімату Африки.
(Утворення Сахари, вологість південно-східного узбережжя)
3 група
Завдання.
1. За допомогою
карт атласу визначте морські течії, що впливають на формування клімату
материка.
2. Як пояснити таку неузгодженість: біля
самого океану сформувалися пустелі?
Швецький дослідник
Ч.Андерсон. що побачив Африку у 1850 роках писав: «Важко знайти на світі місце,
яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної
самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися.
Навіть смерть була б краща, за вигнання до цього краю.» Це уривок про пустелю
Наміб.
3. Визначте райони
максимальної річної кількості опадів та поясніть причини формування саме в
цьому регіоні.
Морські повітряні маси, які формуються над холодними
течіями при проникненні на материк не приносять вологи. Тому на західному
узбережжі, де протікають Бенгельська і Канарська холодні течії утворюються
пустелі. 10470 мм.на рік – ДЕБУНДЖА – узбережжя
Гвінейської затоки –
вплив теплої Гвінейської течії
4 група.
Завдання.
1. Як впливає на клімат підстилаюча поверхня?
2. Поясніть утворення пустелі Калахарі.
3. Поясніть парадокс: приморське
узбережжя пів-ва Сомалі, яке б повинно бути вологим отримує до 100 мм/р, тоді
як внутрішні його райони – аж до 600 мм / р опадів. (Вплив холодної
Сомалійської течії)
4. Зробіть висновки.
(Гори на південному сході Африки
закривають доступ вологих пасатів з Індійського океану. Тому опади випадають на
узбережжі, а в центрі утворилася пустеля Калахарі.)
Виступи груп з
одночасним заповненням таблиці
|
Кліматотвірний чинник
|
Його характеристика
|
Вплив на Африку
|
|
Географічна широта
|
Майже посередині
перетинає екватор; більша
частина Африки розташована між
тропіками. Більша частина
Африки розташована в
жаркому поясі
|
Отримує велику
кількість сонячної радіації.
|
|
Підстилаюча поверхня
|
Зміна з висотою
Протяжність гірських
хребтів
|
Дуже низькі температури – „-20… -25°С” також характерні
для Африки – на вершинах гірських систем. Недарма, в перекладі:
вулк. Кенія – «біла гора», а Кіліманджаро – „гора богу холоду”.
Гори на південному сході
Африки закривають доступ
вологих пасатів з
Індійського океану. Тому опади випадають на
узбережжі, а в центрі
пустеля Калахарі.
|
|
Циркуляція атмосфери
|
Пд-Сх.з
материка, та Пд-Зх.
Пасати Атл.О та Інд.О
|
Визначає нерівномірний
розподіл опадів.
|
|
Близкість морів та
океанів
|
Протяжність Африки з заходу
на схід(в північній півкулі),
Течії
|
Утворення Сахари
Морські
повітряні
маси, які
формуються над
холодними
течіями при
проникненні
на материк
не
приносять вологи.
Тому на
західному
узбережжі,
де протікають
Бенгельська і Канарська
холодні
течії утворюються
пустелі.
узбережжя
Гвінейської затоки
– вплив теплої Гвінейської
течії
|
V. Закріплення вивченого
матеріалу
Прийом
«Випереджальне завдання»
Арабське прислів’я говорить: “В Сахарі вітер встає і
лягає разом із сонцем”. Іноді вітер
стихає і наступає затишок. Становиться нестерпно задушливо, неначе із повітря
зник весь кисень. Це яскраві ознаки, що наближається страшна пуга пустелі –
самум (сухий, гарячий вітер, що супроводжується піщаними бурями). Спочатку на
горизонті з’являється темна хмарка, а потім вона перетворюється на величезну
чорну хмару, яка рухається у вигляді стіни, заввишки декілька кілометрів.
Захистить від самуму скеля або великі валуни. А ще потрібно закутатись у
тканину, особливо прикрити ніс і рот.
Прийом
«Картографічний практикум»
Визначити координати:
м.Дебунджа (5 °пн.ш., 10
°сх.д.)-
найвологіше місце
м. Ель – Азізії (30 ° пн.ш., 17 °сх.д.).-найжаркіше місто
Визначити температуру на вершині
Кіліманджаро, якщо у підніжжя +25°С
Прийом «Робота в
парах»
Скласти запитання, що
починається зі слова “Чому…” та окремо написати відповідь у вигляді тез.
VІ. Підсумок уроку.
-
Африка – найжаркіший материк завдяки
своєму географічному положенню.
-
Над більшою частиною Африки панують пасати.
-
Океани значною мірою впливають на клімат
материка через його великі розміри та характер підстилаючої поверхні, морські
течії відіграють помірну роль у формуванні клімату узбережжя.
VІІ.
Домашнє завдання
-
Опрацювати текст підручника
-
Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та
Калахарі.
Географічне положення Євразії. Поділ Євразії на дві частини світу. Практична робота № 10 (початок). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії.
Знаннєвий компонент:
дає характеристику географічному положенню материка
Діяльнісний
компонент:
характеризує
географічне положення материка;
знаходить
і показує на
картах різного масштабу:
моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне,
Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове,
Південнокитайське, Аравійське;
затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська;
протоки: Босфор, Ла-Манш,
острови: Велика Британія, Ірландія, Нова Земля,
Сахалін, Японські, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява), Філіппінські,
Шрі Ланка, Тайвань;
півострови: Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир,
Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, мала
Азія
Що
таке Євразія?
Це - Європа плюс Азія:
З двох частин світу виник
Найбільший материк!
(А. Усачов)
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1.Назвіть
і покажіть на карті материки.
Підберіть епітети з префіксом «най-» для кожного з
материків.
2.Назвіть і
покажіть об’єкти
материків, які Вас зацікавили.
ІІІ. Мотивація
Цікаво, чи знаєте, де живете?
Всі кажуть: питання це дуже просте.
А добре подумайте й відповідь дайте,
Не тільки село і район називайте,
Підем трохи далі, країну назвем.
А потім ще ширше із вами візьмем.
А де розташована наша країна?
У центрі Європи,вона в нас єдина.
Отож ми сьогодні будем вивчати
Про те, як її нам на карті шукати,
Між інших держав.
На площині материк,
Якого Євразією звать кожен звик.
А ще які гори, річки і долини,
Які тут рослини ростуть і тварини,
Коли тут посухи, дощі, сніговії?
На нашім уроці дізнатись зумієм.
Отож будьте пильні і часу не гайте -
Материк Євразію для себе відкривайте!
Всі кажуть: питання це дуже просте.
А добре подумайте й відповідь дайте,
Не тільки село і район називайте,
Підем трохи далі, країну назвем.
А потім ще ширше із вами візьмем.
А де розташована наша країна?
У центрі Європи,вона в нас єдина.
Отож ми сьогодні будем вивчати
Про те, як її нам на карті шукати,
Між інших держав.
На площині материк,
Якого Євразією звать кожен звик.
А ще які гори, річки і долини,
Які тут рослини ростуть і тварини,
Коли тут посухи, дощі, сніговії?
На нашім уроці дізнатись зумієм.
Отож будьте пильні і часу не гайте -
Материк Євразію для себе відкривайте!
Перш ніж вирушити у подорож Євразією, уявімо собі ті
безмежні простори, якими пролягає наш шлях. Цей материк омивають води чотирьох
океанів. Він займає понад одну третину земної поверхні. Північна частина
Євразії лежить за Полярним колом і на значній території являє собою холодну
пустелю, а південна простягається до теплих морів екваторіального поясу. Тому й
природа тут надзвичайно різноманітна.
Євразія - найбільший материк планети. Він
складається з двох частин світу - Європи та Азії. На цьому материку все вражає
своїми розмірами та контрастами. Тут знаходиться найвища гірська система світу,
найглибша западина на суходолі, найбільші за площею півострови, найбільші за
площею та найглибші озера. В Євразії зародились найстародавніші цивілізації. На
її території проживає 2/3 всього населення нашої планети, представники всіх
рас. Євразія - материк, де розташована наша держава - Україна і те місце, той
куточок, де ми з вами народилися, мешкаємо, тобто наш рідний край.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі,
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо
вивчати материк, на якому живемо, Євразію.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Прийом «Проблемне запитання»
- Чим Євразія відрізняється серед інших материків?
Прийом «Робота в групах»
Завдання
для першої групи
·
Дослідіть площу материка Євразія.
·
Порівняйте площу Євразії із площею інших материків.
·
Побудуйте стовпчикову діаграму «Площі материків світу».
·
Визначте, які материки розташовані найближче до Євразії і шляхи сполучення з
ними.
Зробіть висновки.
Завдання
для другої групи
1. Дослідіть розташування материка щодо:
а) екватора;
б) нульового меридіана;
в) 180-ого меридіана.
2. Визначте, в яких півкулях, географічних поясах
розташований материк Євразія.
3. За фізичною картою Євразії визначте крайні точки
материка та їхні географічні координати. Дані запишіть в таблицю.
Крайня точка
|
Назва
|
Географічна широта
|
Географічна довгота
|
Пн.
|
|||
Пд.
|
|||
Сх.
|
|||
Зх.
|
4. За допомогою масштабу визначте протяжність
материка з півночі на південь (по 100° сх. д.); із заходу на схід (по 50° пп.
ш.).
5. Зробіть висновки.
Завдання
для третьої групи
1. Визначте, які океани омивають материк Євразія.
2. Заповніть таблицю «Берегова лінія материка
Євразія».
Назва океану
|
Моря
|
Течії
|
Півострови
|
Острови
|
Висновок про розчленованість
Берегової лінії
|
3. Зробіть висновок
Практична робота №10. Позначити на контурній карті:
а) географічні об’єкти, що визначають особливості
географічного положення Євразії;
б) умовний кордон між Європою й Азією.
VІ. Закріплення нових знань і умінь учнів
Прийом «Тести»
1. Природною межею між Європою та Азією є гори: а)
Уральські; б) Карпатські; в) Альпи;
2. Євразію омивають води океанів: а) двох; б) трьох;
в) чотирьох;
3. Крайньою західною точкою Євразії є мис: а)
Дежньова; б) Рока; в) Піай.
4. На території материка Євразія розташовані: а) дві
частини світу; б) три частини світу; в) чотири частини світу.
5. Найвищі гори Євразії: а) Памір; б) Гімалаї; в)
Кавказ.
6. Виберіть правильне твердження: а) Течія
Гольфстрім пом'якшує клімат Європи. б) Північний Льодовитий океан зволожує
клімат узбережжя.
Гра «Вірю – не вірю»
ЛИСТ ВІД МЮНХАУЗЕНА
Юний друже! Ти живеш у Євразії. Природа цього
материка дуже різноманітна. Тут є величні рівнинні території і найвищі гірські
системи, пустелі й екваторіальні ліси. У складі материка дві частини світу.
Межа між ними проходить через Скандинавські гори. Азія займає значно більшу
площу. На всій території материка постійно відбуваються руйнівні землетруси.
Значна частина Євразії має рів¬нинний рельєф. Річки належать до басейнів усіх
океанів, є також річки басейну внутрішнього стоку. Тут протікає найдовша і
найповноводніша річка світу. Серед озер виділяються Байкал - найбільше озеро у
світі. Найбільш жаркий і вологий клімат характерний для північних районів
материка. В Арктиці я не раз зустрічав білого ведмедя. Найбільше мене вразили
гірські вершини Гімалаїв - це найвищі гори у світі. Раджу тобі читати якомога
більше про природу Свразії і всього світу.
Прийом «Картографічна лабораторія»
1. Це своєрідні «морські ворота», що з’єднують
Атлантичний океан із внутрішніми морями. Ширина цієї протоки в найвужчій
частині досягає 14 км, а в найширшій — 44 км. У давнину цю протоку називали
Геркулесові стовпи. (Ґібралтарська протока)
2. Крайня західна точка Євразії. Це мис. (Мис Рока)
3. Протока «рукав жіночого плаття», а далі ми прямуємо
в іншу протоку, що має однакову назву із французьким містом. (Ла-Манш,
Па-де-Кале)
4. Це найбільший півострів Європи, береги якого дуже
порізані фіордами. (Скандинавський)
5. Далі наш шлях пролягатиме морем, названим на
честь голландського мореплавця, який у XVI ст. намагався знайти шлях на Схід.
(Баренцове море)
6. Найпівнічніша точка. (Мис Челюскін)
7. Найзахідніша точка. (Мис Дежньова)
8. Це острови, на яких розміщена країна Сходу Сонця.
Символом її є вишневе дерево сакура й вулкан Фудзіяма. (Японські о-ви)
9. Огинаючи материк з півдня, зупинемося у крайній
південній точці. (Мис Піай)
10. Це великий півострів, який викликає у багатьох
людей такі асоціації: слони, чай, прянощі, особливі танці, прикраси зі слонової
кістки, сарі. (Півострів Індостан)
11. Найбільший півострів материка, де можна подолати
пустелю на верблюдах. (Аравійський пів-в)
12. Це найсолоніше море на Землі, солоність досягає
42 %0, із прекрасними підводними кораловими садами. (Червоне море)
VIIІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати текст підручника параграф ;
2. Випереджальне (окремим учням): використовуючи
додатковіджерела географічних знань, підготуйте повідомлення про дослідження
території Євразії (Семен Дежньов, Микола
Пржевальський, Петро Семенов-Тянь-Шанський).
Комментариев нет:
Отправить комментарий